Od 1 kwietnia 2011 roku...
O tym, co będzie ciekawego w Kielcach i okolicach.
Dziś i wkrótce...

Czy pokazywać twarze szaleńców na Łysicy ? Może tylko w ujęciach grupowych, bez zbliżeń…

Po wczorajszym, trójkolorowym wejściu na najwyższy szczyt najstarszych gór Europy jestem niemalże… zdołowany. Entuzjastyczne relacje mediów, gratulacje…:-) Za co ? Pamiętam, że gdy zepsuła się winda do redakcji, gdzie pracowałem, to wspinaczka na IX piętro była bardziej mecząca niż ta wczorajsza na Łysicę. Tak ! Podziwiam Kielczan, którzy wczoraj nie dali się skusić na Łysicę, bo w słoneczną niedzielę mieli ciekawsze zajęcia, bo potrafią lepiej dbać o swoją kondycję, o swoje zdrowie. Zazdroszczę, bo ja muszę się wysilać. Wchodzić, zamiast wznosić toasty: na zdrowie !  Wśród ok. 50 szaleńców w mroźnej scenerii Łysicy było wiele starszych osób (ja mam 54 zim), trochę młodzieży oraz ekipa TVP Kielce  i dziennikarka Echa Dnia. Więcej i tak by się nie zmieściło w bajecznej scenerii Łysicy. Było super, ja ozdrowiałem i od razu z Łysicy pojechałem rowerem ku niezwykłym lodowym skałom w… centrum Kielc !

Dziś przy -20 st. C mrozu 20 osób z Klubu Górskiego PTTK Kielce ruszyła z Ciekot…

… czerwonym szlakiem przez górę Radostową i Wymyśloną, słońce błyskało żółto- czerwono…

ten odcinek jeszcze nieco osłonięty od wiatru….

…ale po zejściu z Wymyślonej eksponowany teren już nie chronił przed lodowatymi podmuchami…

… a po suchym, zmrożonym śniegu idzie się jak latem po plaży…

Godzina 10 – w schronisku PTTK Jodełka mogliśmy ogrzać się przed (i po) eksploracji Łysicy

Najtrudniejszy odcinek to łatwe do obejścia lasem lodowisko tuż przy bramie Świętokrzyskiego Parku Narodowego

W śnieżnej bieli Puszczy Jodłowej zrobiło się kolorowo: żółto-czerwono…

Odprawa przy kapliczce Św. Franciszka : idziemy na własna odpowiedzialność, p o w o l u t k u

…ruszyliśmy w zmrożoną otchłań Łysogór…

…… dokładnie o godz.11.15 (czasy podaję wg.zapisu mojego Nikona)…

Trudno się zgubić gdy trasę wyznaczały kolorowe balony pozyskane z Urzędu Marszałkowskiego – dziękujemy !

Karawana ok. 50 uczestników podzieliła się na kilka grup

Cały czas towarzyszyło nam słońce…

…i znaki czerwonego, głównego szlaku Łysogór

Im wyżej, tym więcej śniegu…

Jako pierwszą na Gołoborzu ujrzeliśmy…. Czarownicę !

… rzucała zaklęcia śniegiem ( godzina 11.43)

Najlepiej widoczny był Marek Bąkowski z parasolem firmy NSK, w której pracuje – jeśli japońscy przełożeni zobaczą to zdjęcie, z pewnością pan Marek otrzyma extra premię za promocję niezawodnych łożysk NSK…

Nawet czarownica ze swym parasolem-miotłą, musiała się schować… w śniegu

Przyszliśmy kwadrans przed czasem, w słońcu zastanawialiśmy się: co nas tu tak gnało ?

Przyglądaliśmy się zmrożonym detalom puszczy
… którą na chwilę ubarwiliśmy
A na szczycie kolejne niespodzianki m.in. żółto- czerwony….
… worek obfitości, z którego rozdaliśmy m.in. czerwone i  żółte długopisy oraz tzw. smycze i „wafelki”  Muzeum Historii Kielc, zaproszenia na galę piłkarzy Korony (od Radia Kielce), koszulkę od Radia PLUS i albumy wydawnictwa Jedność, oraz drobiazgi ufundowane przez Klub Górski PTTK Kielce m.in. napój football power Koroniarz i żółte skarpetki, które rzucone w górę zawisły na gałęzi i zebrani musieli zrobić piramidę, by je zdjąć
Wreszcie wspólne, pamiątkowe zdjęcie z zadymy: wpierw żółty dym…
…później miał być czerwony, ale nie wyszedł
Puszcza ocalała, stoi jak stała
… kolorowa grupa ledwie przez nią przezierała
Czarownica z zimna  nie zzieleniała
Wszystkich zaskoczyła ekipa Telewizji Kielce, która wniosła na szczyt ciężką, profesjonalną kamerę wraz z nielekkim statywem – z lekką była tu wcześniej, w bezśnieżnym styczniu 2008 roku ITV Kielce, gdy > z flagą Nowej Zelandii składaliśmy hołd zmarłemu Królowi Gór, sir Edmundowi Hillaremu, pierwszemu zdobywcy Everestu.
O godzinie 12.15 na szczycie Łysicy było – 16 st. C (w słońcu)
Pogadaliśmy jeszcze z naszymi patriotami…
… i  zaczęliśmy schodzić (tu krótkie, zasapane wideo 2 minuty, autora od kilku dni „coś brało”, ale po dwóch główkach czosnku i Łysicy – przestało)
To ostatnie zdjęcie z trasy: godzina 12.37

Trzeciego dnia po zejściu z Łysicy, na zebranku Klubu Górskiego PTTK Kielce policzono, że właśnie to wejście było 50 wyprawą klubu od czasu jego reaktywacji cztery lata temu. Mróz im niestraszny. Kilkudziesięciu śmiałków zdobyło Łysicę – to tytuł informacji Gazety Wyborczej o naszym wejściu.

kk

Niemalże prosto z Łysicy pojechałem do rezerwatu Kadzielnia, by sprawdzić stan lodospadu…

… na którym  z żółto-czerwonymi czekanami ćwiczyły lodową wspinaczkę kieleckie Scyzory ze Świętokrzyskiego Klubu Alpinistycznego, czyli następcy zimowych zdobywców Everestu: Leszka Cichego i Krzysztofa Wielickiego. Ten drugi, będąc przed laty gościem ŚKA apelował do władz Kielc o zorganizowanie w centrum miasta ściany wspinaczkowej dla młodzieży – nagrałem wtedy wideo z tą wypowiedzią i jeśli znajdę, to wstawię tu wkrótce….
ZNALAZŁEM ! Krzysztof Wielicki– który na Mount Everest, Kanczendzongę oraz Lhotse wszedł zimą jako pierwszy i jego wyczynom poświęciliśmy dziś wejście na Łysicę- był w Kielcach pięć lat temu na otwarciu wystawy swoich fotografii Dzieci Himalajów-wtedy też spotkał się z grupą Świętokrzyskiego Klubu Alpinistycznego.
Zimowy pogromca Everestu opowiedział o swoich wyprawach na najwyższe szczyty Ziemi….
… potem o swoich zdjęciach z Himalajów
… po czym przyglądał się jak liny śmigają w rękach Karoliny ze Świętokrzyskiego Klubu Alpinistycznego
Przyjazd Krzysztofa Wielickiego był zaskoczeniem dla mediów toteż tylko ja nagrałem wideo wypowiedź himalaisty o potrzebie zorganizowania w centrum Kielc ściany wspinaczkowej dla młodzieży. Oto filmik – 46 sekund (drugi, z akcją Kuby na linach – w następnym wpisie o lodospadach).
A wracając do niedzieli… Zrobiło się ciemno, więc pojechałem rowerem do… Zimowego Kina Rowerowego. Wiele z prezentowanych w WDK filmów można obejrzeć na YouTube np. ten z zawodów na biegunie. A potem…
…na wystawę zegarów w Design Centrum Kielce (ten niżej wykonał… operator TVP Kielce !)
Rozmyślając nad upływem czasu przypomniałem sobie powiedzenie: ruch jest w stanie zastąpić prawie każdy lek, ale żaden lek nie zastąpi ruchu ! Także na mrozie…
Odbijany autoportret z czasem, którego nie zatrzymasz…
Na koniec tej niedzieli obejrzałem ikony i wysłuchałem koncertu chóru prawosławnego z kieleckiej parafii Św. Mikołaja

Jeśli uważasz, że ten wpis jest ciekawy, powiedz to innym…

Wiadomości w małej ilości
Reklama
klasyczna forma reklamy w internecie