Urodzinowe, kolorowe propozycje ze smakiem i nie tylko, czyli… Made in Kielce !
Czy kolorowe klucze promocji Kielc będą pasowały do zamków ? |
W primaaprilisowym żarcie (na samym dole tego wpisu) przypomniałem odwieczny temat pocztówek z Kielc. Okazuje się, że ani w dwóch kioskach tunelu, ani w trzech na hali dworcowej, ani w pobliżu, nawet na Poczcie Głównej, turysta nie może kupić widokówek z Kielc bo ich NIE MA. Wszyscy sprzedawcy przyznają, że przyjezdni o te widokówki pytają….W kiosku opatrzonym napisem „Pamiątki regionalne” na hali dworcowej są ledwie 3 (słownie trzy) widoki Gór Świętokrzyskich. Za to mnóstwo kartek ze… świętymi, papugami, zwierzątkami oraz chińskie lampiony (patrz zdjęcie powyżej i …wręcz zabawny opis regionalnej oferty pamiątek). Miasto od lat stawia na promocję przez tzw. kulturę wysoką. Ale czy pamiątki i pocztówki są aż tak nisko, że nie warto się po nie schylać ? Może osoba kompetentna wyjdzie na miasto, na dworzec, sprawdzi i poprawi. W imieniu odwiedzających Kielce uprzejmie o to proszę… |
Za to na Poczcie Głównej można kupić efektowne kartki wielkanocne z wycinankami, bynajmniej nie świętokrzyskimi – te można obejrzeć tylko w kieleckim Muzeum Zabawek i Zabawy. |
Już sama zapowiedź „wywrócenia święta” wywołała pewne odgłosy… Chcę zapewnić, iż zgłaszam propozycje jako ciekawe uzupełnienie święta, a nie krytykę jego organizatorów. A jeśli już tak są odbierane, to trzymajmy się zasady: krytykujesz- zaproponuj, proponujesz- wykonaj. Moje expose zbiegło się w czasie z prezentacją programu święta w Urzędzie Miasta. Chciałbym tylko nawiązać do dwóch zdań komunikatu UM z tego spotkania: pierwszego i ostatniego.
W pierwszym czytamy, że święto odbędzie się pod hasłem „Magiczny weekend w Kielcach”. Fajnie, tylko że od wielu lat oficjalna strona Krakowa nosi nazwę Magiczny Kraków i można pomylić miasta. Wpisując w przeglądarkę internetową słowo „magiczny” zawsze jako pierwszy będzie Kraków. Zastępczymi, wolnymi od skojarzeń z innymi miastami i pasującym do kieleckiego święta są słowa; czarujący, cudny… (są też inne)
I właśnie jarmarkowi chcę poświęcić tu więcej miejsca. Wszyscy pamiętamy, jak on wyglądał na przestrzeni ostatnich lat. Pozwolę sobie przypomnieć i zaprosić do obejrzenia wpisu z 21 czerwca 2011 r Kielecki Jarmark bez… Kielc . Podobne spostrzeżenia obszernie relacjonowały inne media. Niedawno przed podobnym charakterem jarmarku przestrzegała Gazeta pl. Kielce na końcu komentarza o majtkach i chińszczyźnie.
Proponuję zatem uzupełnienie oferty jarmarku o stoiska pod hasłem Made in Kielce spopularyzowanym przez Radio Kielce i audycję muzyczną Pawła Solarza o takim właśnie tytule. Ponadto to angielskie hasło nawiązuje do wspomnianej już wyżej akcji Welcome in Kielce zaproponowanej przez Andrzeja Mochonia, prezesa Targów Kielce.
Na stoiskach pod szyldem Made in Kielce widziałbym oczywiście płyty z kielecką i świętokrzyską muzyką. Mamy się czym pochwalić i skutecznie konkurować ze śląskimi przyśpiewkami, które zdominowały jedyne tego typu stoisko w ub. roku. Nowe płyty Arian, Fermaty, Piaska, Mafii, Piotra Salaty, zespołów Chmielnikers, Jedyna Maść, Wołosatek, FOK, Krzysztofa Kasy Kasowskiego, Piotra Resteckiego i wiele, wiele innych (po świętach umówiony byłem z Pawłem Solarzem >>> powstał osobny wpis 50 x Made in Kielce…). Goście z całego kraju i z zagranicy (EURO 2012) ale też mieszkańcy regionu chętnie kupiliby płyty ze świętokrzyską muzyka ludową np. w wykonaniu kapeli „Ciekoty” ( tu wideo Kare konie kare)- w archiwum Radia Kielce jest materiał na wiele takich płyt. Choć płyty z muzyka ludową są pożądane, nie można ich nigdzie kupić….
Proponuję stworzyć koalicję, która wyda płyty ze świętokrzyską muzyka ludową. Koalicję instytucji obchodzących w tym roku jubileusze: 10-lecia Regionalnej Organizacji Turystycznej, 20-lecia Dorbudu oraz Targów Kielce, 60-lecia Radia Kielce oraz 110-lecia Banku Spółdzielczego w Kielcach (ewentualnie także innych, którym bliska jest kultura ludowa regionu). I oczywiście Muzeum Wsi Kieleckiej, które patronuje coniedzielnej audycji Radio Pigwa. Jestem pewien, że płyty ze świętokrzyskimi przyśpiewkami będą atrakcyjnym gadżetem promocyjnym dla gości regionu, chętnie kupowanym na każdej imprezie skansenu w Tokarni, każdym jarmarku, odpuście…. W Rumunii na jarmarkach przy kościołach do wyboru jest kilkadziesiąt płyt z muzyką religijną. A u nas? Mamy zespół Kerygmat przy Wyższym Seminarium Duchownym, mamy znakomity Chór Parafii Prawosławnej pw. św. Mikołaja, który od lat czeka na swą pierwszą płytę (wspominałem o tym w relacji z targów Sacroexpo).
Ale stoiska Made in Kielce to nie tylko muzyka, ale też rękodzieło artystyczne, pamiątki regionalne, o których piszę od ćwierć wieku (tu jeden z wątków – o kieleckiej Cepelii). Na początku tego expose zilustrowałem sytuację z pocztówkami i nowym kioskiem z „pamiątkami regionalnymi”. Ręce opadają… Zamierzam zainteresować kieleckich artystów rzeźbiarzy pewnym pomysłem…
Taki otwieracz do kapsli ale z wizerunkiem czarowonicy, mogłby byc przebojem nie tylko tego lata…. |
Swoje stoisku na jarmarku powinno tez mieć Design Centrum Kielce, by każdy chętny mógł kupić pamiątki „z najwyższej półki” np. fantastyczny talerzyk w formie Polski, na który pada kropla wody akurat na Kielce, skąd rozchodzą się fale na cały kraj. Albo słynne „pogniecione kubki” czy miseczki z odciśniętą od spodu dłonią. Dajmy też szansę przepięknemu rękodziełu tworzonemu w Klubach Seniora czy Domach Opieki Społecznej – co roku na kiermaszach przedświątecznych wszyscy są pod wrażeniem niepowtarzalnych, misternie wykonanych, a przy tym tanich dzieł. Warto też wykorzystać potencjał młodych twórców sekcji plastycznych klubów i Młodzieżowego Domu Kultury- ze sprzedaży na jarmarku oryginalnych prac młodzież miałaby kieszonkowe na wakacje !
A wspomniane na wstępie „wywrócenie święta” miałoby polegać na odwróceniu dotychczasowej sytuacji z rezerwacją stoisk jarmarku. Jeśli nadal będzie obowiązywał system składania podań itp. do organizatorów, to jak zwykle „największą siłę przebicia” będą miały żelki Haribo i chińszczyzna. Dlatego proponuję, aby to organizatorzy jarmarku wyszli z inicjatywą nadania mu bardziej kieleckiego charakteru.
I zaprosili artystów, twórców do stoisk Made in Kielce na bardzo preferencyjnych warunkach…. Kieleckiego, świętokrzyskiego folkloru nigdy dość ! Słowo jarmark jest bardzo pojemne toteż stoiska z balonikami oraz watą cukrową też powinny być.
I oczywiście w miarę możliwości, zwłaszcza w Święto Kielc ubieramy się:
Grafika ze strony Korony Kielce |
(ależ się rozpisałem, jak nigdy… zastała mnie kolejna północ, trzeba iść spać, dokończę później…)
Uwaga, uwaga, uwaga…. poniższe treści były tylko i wyłącznie żartem primaaprilisowym !
Kielce w Formule 1
Miałem okazję testować kielecki bolid jeszcze przed przemalowaniem go na czerwono-żółte kolory Kielc |
Hostessy też będą pięknie wyglądały w czerwono-żółtych barwach Kielc |
Tak mają wyglądać oficjalne pocztówki z Kielc |
Tymczasem temat nowych pocztówek jest omawiany w gronie ekspertów |
Dziś po raz kolejny pytałem o pocztówki z Kielc w kioskach dworca PKP, gdzie – jak by nie patrzeć- ruch turystyczny jest największy. Nie ma żadnych pocztówek z Kielc! Są gazety, papierosy- nie ma pocztówek. To nie żart proszę państwa, proszę sprawdzić….
* * *
Stokrotki na polu karnym– to tytuł krótkiej informacji z 1 kwietnia 2006 roku, która na miesiąc przed likwidacją redakcji Słowa była najczęściej czytaną informacją w internetowym wydaniu gazety (wg. licznika odwiedzin strony)